Итоги голосования для комментария:
Александр У нас с тобой разные подходы. Я как Мастер игры пойду в соответствующую секцию для Мастера игры (B486), чтобы получить советы о том, как подготовить игру непосредственно за столом. Как я собственно делал и в D&D.
Итак. Второй абзац:
The GM is the final authority. Rules are guidelines... the designers’ opinion about how things oughtto go. But as long as the GM is fair and consistent, he can change anynumber, anycost, anyrule. His word is law!
Хорошо. Значит все правила в игре — это просто guidlines. Замечательно, так как мне не нравится этот Dodge, и как он работает. Ладно, но сейчас я просто готовлюсь к игре. Поехали дальше! Следующий абзац за ним Choosing a Campaign Type:
Before you make any other decisions, you should discuss the styleof your campaign with your players. There are many alternatives:
• “By-the-book” vs. “tweaked” (with many GM rules interpretations).
• “Realistic” vs. “cinematic” (see The Cinematic Campaign,p. 488).
• “Humorous” vs. “serious.”
• “Puzzles and mysteries” vs. “combat and adventure.”
• “Death is common and permanent” vs. “death is rare or easily remedied”
(by magic or high technology).
Сразу же первый пункт. Как то происходит:
— В общем ребят, играем немного по моим правилам. Мне не нравится Dodge.
— Ну как скажешь, ты масетр…
— А мне нравится Dodge.
— Встал! И вышел отсюда! И все кто так думает! Встали и вышли отсюда!!!
Далее, читаем:
All of these are legitimate approaches to roleplaying, but if the players and GM have different expectations, everyone will end up disappointed. The game should be a story that develops in play – not a battle between the players and the GM*. To achieve this, a little mutual understanding is necessary. A few minutes of pre-game discussion can increase everyone’s enjoyment.
Спасибо GURPS, что объяснило нам популярно совершенно очевидные моменты! Теперь я буду разговаривать со своими игроками, и спрашивать во что они хотели бы поиграть. Подождите, эти советы применимы ещё и в других играх! GURPS, ты знаешь как меня обрадовать.