Setting and emergent stories
Хотел поделиться, да всё руки не доходили. Буквально пару недель назад наш дорогой Рон "Откуда такое дурацкое определение?" Эдвардс написал и выложил новую статью -- первую, ЕМНИП, за почти 8 лет:
[link='http://adept-press.com/wordpress/wp-content/media/setting_dissection.pdf']Setting and emergent stories[/link] (ссылка на .pdf)
Про роль, стало быть, сеттинга в разных видах ролевых игр, особенно в этих самых на букву "н". Новых мыслей не так много (но их есть у него), зато и старые совершенно великолепно изложены, хоть декламируй:
[quote]There’s a big book about the setting. The GM reads the book. Then, the players enjoy the setting, or rather enjoy the GM’s enjoyment of the setting, by using play as a proxy. As one text puts it, the GM is the lens through which the players see the setting. The story is an experiential hook for continuing to look through the lens.[/quote]
[quote]I should clarify that Story Now play does not merely inject a dose of flexibility or improvisation into Story Before play. It’s a different animal entirely. For example, the classic “play my character vs. play for the story” dichotomy is literally impossible. There simply isn’t any “the” story. The only way to [i]get[/i] a story is through people playing their characters.[/quote]
Читая такие формулировки, невольно вспоминаешь, что автор -- не только университетский профессор биологии, но и инструктор по карате.
И даже традиционный наброс говна на вентилятор (который, впрочем, и не наброс вовсе, ибо те, кого могло бы задеть, сайт Рона всё равно не читают) проделан с подкупающим изяществом:
[quote]People who know me probably wonder why this essay doesn’t go medieval on games published by White Wolf. My take is that White Wolf game design (which I still refuse to call “Storyteller”) and later, similar imitations like games published by AEG, are a secondary phenomenon derived from late-1980s models provided by WEG (Star Wars) and FASA (Shadowrun). The origins of this model lie in economics and distribution practices. Although White Wolf games may exemplify the issues I’m talking about, particularly Illusionism, they didn’t invent it and there are historical reasons why their designs went the direction they did. So there’s no point in getting bent out of shape about that here.[/quote]
В общем, пешы ысчо.
7 комментариев
И вообще, граммар наци негодуэ!
Граммар-наци-то чем недоволен?
....
И вообще, граммар наци негодуэ!
http://en.wikipedia.org/wiki/Essay 14/88